Monday 29 November 2010

ISLaM dan DEmOKraSI

Islam dan Demokrasi
Perkataan demokrasi berasal dari bahasa Yunani “demos” (rakyat) dan “kratos” (kekuasaan). Aristoteles menulis dalam bukunya “Organon”, mendefinisikan pemerintahan demokrasi sebagai “ penguasaan dalam pemerintahan yang dibahagi-bahagikan menurut pemilihan atau kesepakatan”.

Ibn Rusyd (Averroes) seorang ahli falsafah Islam Andalusia yang termasyur sekaligus pensyarah buku-buku Aristoletes menterjemahkan demokrasi sebagai “politik kolektif” (as-siyasah al-jama’iyah).
Manakala dalam ilmu sosiologi pula, demokrasi adalah cara hidup yang berpijak pada sikap egaliter(mengakui persamaan darjat) dan kebebasan berpikir.

Meskipun demokrasi merupakan perkataan kuno, namun demokrasi sekarang merupakan istilah yang merujuk kepada eksperimen orang-orang Barat dalam bernegara sebelum abad ke-20.
Orang-orang Islam pula mengenal erti demokrasi sejak zaman transliterasi buku-buku Yunani pada zaman Abbasiyah. Seterusnya perkataan itu menjadi perbahasan pokok para ahli falsafah muslim zaman pertengahan seperti Ibnu Sina (Avicenna), dan Ibn Rusyd ketika membahaskan karya-karya Aristoteles.

Istilah demokrasi dalam sejarah Islam tetaplah asing, kerana sistem demokrasi tidak pernah dikenali oleh kaum muslimin sejak mula lagi. Orang-orang Islam hanya mengenal kebebasan (al hurriyah) yang merupakan tiang utama demokrasi yang diwarisi semenjak zaman Nabi Muhammad (SAW), termasuk di dalamnya kebebasan memilih pemimpin, mengelola negara secara bersama-sama (syuro), kebebasan mengkritik penguasa, dan kebebasan berpendapat.

Sikap bebas dan demokratis merupakan ciri kehidupan yang semakin hilang daripada sebagian besar ummat Islam pada saat ini, baik dalam masyarakat mahupun negara.

Nabi Muhammad (SAW) dan Sikap Demokratis.
Buku-buku sejarah mencatatkan bahwa, selain mementingkan hal-hal agama, Nabi Muhammad (SAW) juga merupakan tokoh yang demokratis dalam semua hal. Bahkan ketika terjadinya masalah-masalah yang tidak mempunyai sandaran keagamaan (wahyu) beliau bersikap demokratis dengan bertanyakan pendapat para sahabatnya, sehinggalah Allah menurunkan wahyu arahan ketetapanNya.

Sikap demokratis Nabi Muhammad (SAW) ini barangkali merupakan sikap demokratis pertama di Semenanjung Arabia, di mana masyarakat padang pasir bersikap paternalistic iaitu masih menjunjung tinggi status-status sosial klan, dan non-egaliter.

Antara contoh yang menunjukkan bahwa Nabi Muhammad (SAW) merupakan seorang demokratis adalah :
Ketika Nabi Muhammad (SAW) diminta suku-suku Arab menjadi penguasa sivil (non-agama) di luar status baginda sebagai pemegang otoritas agama, baginda mengambil pernyataan setia orang-orang yang ingin tunduk dalam kekuasaan baginda sebagai tekhnik memperoleh legitimasi kekuasaan. Pernyataan setia ini dikenal dalam sejarah Islam sebagai “Bai’at Aqabah I & II”. Dari titik ini para ulama Islam sejak dulu menegaskan bahwa kekuasaan pada asalnya di tangan rakyat, kerana itu kekuasaan tidak boleh dipaksakan tanpa ada kerelaan dari hati rakyat. Pernyataan kerelaan itu dinyatakan dalam bentuk “pernyataan setia” atau bai’at.

Berdasarkan prinsip ini maka ajaran Islam menolak kudeta atau merebut kekuasaan secara inkonstitusional, kerana kudeta merupakan bentuk pernyataan sepihak sebagai penguasa. Sedangkan legitimasi kekuasaan harus diperoleh dari rakyat secara sukarela tanpa ada paksaan sedikitpun.

Setelah Nabi Muhammad (SAW) bermigrasi ke Madinah, beliau mengarahkan seorang budak kulit hitam Ethiopia yang bernama Bilal menjadi muazzin. Posisi ini merupakan sebuah kedudukan prestisius bagi seorang budak kulit hitam dalam belantara kabilah-kabilah Arab yang terhormat.

Selain itu, ketika baginda membentuk negara pertama dalam Islam, iaitu negara Madinah yang pelbagai agama, Baginda tidak menggunakan Al Quran sebagai konstitusi negara Madinah kerana Al Quran hanya untuk orang-orang yang mempercayainya, yaitu kaum muslimin. Baginda menyusun “Piagam Madinah” berdasarkan kesepakatan bersama orang-orang Yahudi sebagai konstitusi negara Madinah. Sewaktu mentadbir negara Madinah ini, baginda memperkenalkan konsep “bangsa” (al ummah) sebagai satu kesatuan warga negara Madinah tanpa membezakan asal-usul suku sekalipun.

Nabi Muhammad (SAW) mendirikan negara Madinah ini berdasarkan kontrak sosial (al ‘aqd al ijtima’i) antara kaum muslimin dengan kaum Yahudi, Kristian, dan kaum Arab pagan yang berdiam di Madinah. Piagam Madinah terdiri daripada prinsip-prinsip interaksi yang baik antara penganut agama dengan saling bantu-membantu menghadapi musuh yang menyerang negara Madinah, menegakkan keadilan dan membela orang yang teraniaya, saling menasihati, dan menghormati kebebasan beragama.

Sewaktu Perang Badar, perang pertama kali dalam sejarah Islam antara kaum muslimin dengan orang-orang Arab pagan, Nabi Muhammad (SAW) telah meninggalkan pendapatnya dan mengambil pendapat sahabatnya dalam menyusun strategi perang yang jitu.
Namun,kebebasan dan sikap demokratis mulai hilang dalam Islam seiring dengan berakhirnya kekuasaan khalifah keempat iaitu Saidina Ali bin Abi Talib.

Sebab-Sebab Hilangnya Demokrasi dari Masyarakat Islam.
Ada beberapa faktor yang menjadi penyebab hilangnya kebebasan dan demokrasi dari masyarakat Islam.
Faktor pertama adalah kerana kekejaman para pemimpinmuslim pada masa lalu. Sikap despotis(zalim) ini telah membentuk sebuah masyarakat yang miskin tata Negara kerana para ilmuwan muslim tidak banyak menulis perihal sistem pemerintahan dan pembahagian kekuasaan yang ideal, akibat kerasnya tekanan pemimpin.

Faktor kedua adalah hilangnya sistem konstitusi sebagai tempat berpijak bagi kehidupan bernegara. Tradisi membangun konstitusi sebenarnya telah diajarkan oleh Nabi Muhammad (SAW) tatkala membangunkan negara Madinah. Konstitusi negara Madinah bernama “Piagam Madinah” (Watsiqah Al Madinah) hingga kini masih dapat dijumpai dalam sejarah Islam. Namun entah mengapa tradisi berkonstitusi ini hilang dari kenegaraan kaum muslimin. Hilangnya tradisi konstitusi ini bermakna hilangnya demokrasi dan timbulnya pertumpahan darah yang berlaku pada setiap kali peralihan kekuasaan.

Faktor ketiga adalah pengekangan kebebasan yang merupakan tiang utama demokrasi. Setiap penguasa Islam pada masa lalu (hingga saat ini) memilih mazhab atau aliran agama tertentu sebagai aliran rasmi negara dengan menyingkirkan aliran-aliran lain. Sebagaimana pada beberapa kurun dahulu Dinasti Abbasiyah yang bermazhab Mu’tazilah (rasionalis), Dinasti Fatimiyah di Mesir bermazhab Syi’ah. Begitu juga dengan negara-negara Islam moden, seperti Kerajaan Arab Saudi dan Iran.

Pengekangan kebebasan ini pada satu cara untuk memperoleh sokongan dan legimitasi dalam rangka memperkuatkan kekuasaan. Namun di sudut yang lain, keadaan ini merupakan pemusnah kebebasan. Penerimaan ataupun penolakan sebuah aliran keagamaan dalam tradisi asli Islam bukanlah dengan menggunakan kekuasaan dan politik, melainkan melalui tradisi keilmuan dalam bentuk dialog, debat, dan retorika dengan dalil-dalil ilmiah yang meyakinkan.

Faktor terakhir adalah sikap beragama yang menyimpang di kalangan kaum muslimin. Sikap beragama yang menyimpang ini pada akhirnya menimbulkan ekstrimitas iaitu ekstrim dalam berinteraksi dengan keduniaan dan esktrim tidak peduli dengan urusan keduniaan.

Sikap ekstrem pertama menumbuhkan despotism (kezaliman) jika berkuasa, dan sikap ekstrem kedua pula tidak mempedulikan hal-hal dunia. Kedua sikap ini kontraproduktif, kerana Nabi Muhammad (SAW.) mengajar kita keseimbangan hidup antara urusan dunia dan akhirat. Wallahu’alam

No comments: