Thursday 25 February 2010

RaYuAn RiNdU

Bismillah arRahman arRahim..

Alhamdulillah..segala pujian kita panjatkan kepada Allah kerana masih lagi memberi peluang kepada kita untuk terus hidup bagi meningkatkan amalan kita..

Apa khabar sidang pembaca sekalian..bagaimana iman kita hari ini?? Moga- moga kita selalu mendapat bimbingan dan petunjuk dari Allah..

Sebentar tadi, saya ada menonton sebuah dokumentasi yang menceritakan kembali bagaimana sirah perjalanan hidup Nabi tercinta Muhammad SAW dalam usaha untuk memartabatkan agama suci di muka bumi ini..

Apa yang menariknya, segala jalan cerita dalam dokumentasi tersebut sama seperti sebuah movie kartun yang bertajuk “Muhammad Utusan Terakhir”.. tetapi yang saya tonton ini adalah filem yang dilakonkan oleh golongan tanah arab sendiri..

Sebuah filem yang sungguh menyentuh jiwa.. dalam filem ini diceritakan bagaimana perjalanan nabi hijrah, dakwah ke Taif dan sebagainya.. bilamana pelakon- pelakon yang memegang watak filem ini adalah dari bangsa arab sendiri, maka saya dapat membayangkan  bagaimanakah suasana hidup, muamalah yang mungkin sekali mirip dengan suasana hidup pada zaman Rasulullah..

Apabila tiba pada akhir cerita, ada digambarkan dan dilakonkan bagaimanakah nabi memberi khutbah yang terakhir.. terasa diri ketika itu turut serta dalam mendengar amanat Rasul yang Agung itu.. tanpa disedari, air mata menitis ke pipi dek kerana timbulnya perasaan rindu pada Rasulullah..

Diriku terus dibelenggu perasaan hiba dan rindu yang teramat sangat..

Ya Allah..aku rindu pada KekasihMu.. temukanlah daku dengan Baginda di syurgaMu yang abadi..

Ya Rasulullah..aku rindu padamu.. adakah peluang untuk aku bertemu denganmu.. adakah  layak untukku memelukmu dan mengucupmu..adakah ada untukku kesempatan untuk mencintaimu..adakah harapan untukku mendapat syafaatmu..adakah ada semua itu untukku..??

Ya Rasulullah..aku benar- benar rindu padamu..

"Sesungguhnya Allah dan para malaikat berselawat keatas nabi.. wahai orang- orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya"                                                                                                 (al-Ahzab: 56)

Hatiku merayu rindu
Kasihku padaMu syahdu
Munajat hamba padaMu
Mengharap kasih sayangMu

Carilah ilmu mengenal Allah
Tanamkan takut neraka Allah
Sampaikan harap syurga Allah
Carilah keredhaan Allah

Rinduku ya Rasulullah
Padamu ya Habiballah
Walau tak pernah bersua
Cintaku tetap membara

Rinduku ya Rasulullah
Padamu ya Habiballah


Engkaulah buah hatiku
Engkaulah kekasih Allah

Alangkah indah peribadimu
Tidak tergambar mulia akhlaqmu
Engkaulah rasul pilihan Allah
Bawa rahmat seluruh alam

My heart is loving You
My heart is just for You
Knowing You Allah
I will try to get close to You

Let us find the way to know God
Feel the torches of hell-fire
Think of pleasures of paradise
Find the way to get Allah's love

Hatiku merayu rindu
Kasihku padaMu syahdu
Bertemu Allah yang esa
Menjadi idaman kalbu 

Wallahu 'alam..


2 comments:

Anonymous said...

filem tu tajuk ape?
ambik di mne?

Anonymous said...

allahumma solli ala sayyidina muhammad waala alihi wasahbihi wasallam