Friday 3 June 2011

Jalan Pintas

Tazkirah Jumaat:

Bismillah arRahman arRahim..

Alhamdulillah, syukur atas nikmat Allah yang masih diberikan kepada kita, nikmat IMAN dan ISLAM serta nikmat KEHIDUPAN. Dalam tidak sedar, sebenarnya Allah mahu menguji sama ada kita ini benar-benar beriman atau pun sebaliknya..

kawan-kawan yang dikasihi sekalian,

Dalam fatrah menghadapi imtihan duniawi hari ini, saya tertanya-tanya akan apa perlunya kita berusaha mengulangkaji bagi menghadapi imtihan ini?

Mungkin ramai berpendapat bahawa usaha adalah suatu perkara yang sangat penting dalam mencapai kejayaan yang diidam. Setuju? Namun begitu, isu utama yang saya hendak timbulkan ialah apa gunanya jika kita penat berusaha dan akhirnya kita menggunakan 'jalan pintas' di saat kita kebuntuan menjawab peperiksaan? Adakah 'jalan pintas' tersebut juga merupakan salah satu 'usaha' yang kita maksudkan?

Tidak perlu untuk saya ulas dan jelaskan mengenai isu ini kerana saya yakin dan percaya bahawa anda semua arif tentang hukumnya. Saya cuma ingin mengingatkan bahawa betapa pentingnya kita berjaya sebagai seorang pelajar akan tetapi LEBIH PENTING untuk kita berjaya dalam keadaan yang DIREDHAI.

Biarlah kita dilihat gagal tetapi atas usaha dan kemampuan kita sendiri (na'uzubillah) kerana apalah gunanya kita berbangga diri dan disanjung tinggi atas kejayaan yg kita kecapi akan tetapi dengan jalan yg tidak diberkati.

"sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya" (as-Syams: 9-10)

Justeru, saya mengajak anda untuk sama-sama kita meningkatkan keTAQWAan kita kepada Allah, Tuhan yang Maha Memberi. Saya optimis bahawa suatu hari nanti pasti kita mendapat ganjaran yang kita idamkan, jika tidak di dunia ini, siapa tahu di akhirat nanti?

Marilah sama-sama kita memohon agar Allah memelihara kita dari perkara-perkara mungkar dan seterusnya memberi kejayaan yang cemerlang dalam kehidupan kita. Insyaallah.. Barakallahufikum.. Bittaufiq wannajah..

~Belajar dari PENGALAMAN semalam dengan menyusun PERANCANGAN pada hari ini demi mencapai KEJAYAAN pada hari ESOK~

No comments: