Sunday 27 December 2009

Usrah TerBaik..

Bismillah arRahman arRahim..


"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"
                                                                                                                                        [al-Hujurat:13]


Alhamdulillah, segala puji dan syukur kita panjatkan kepada Allah atas nikmat IMAN dan ISLAM yang masih diberikan kepada kita..andaikata kita hidup di dunia ini tanpa 2 nikmat tersebut, maka kita adalah orang yang paling rugi di dunia  lebih- lebih lagi di akhirat kelak..


Pada 23 Dis lalu, saya telah mengadakan sedikit kenduri untuk menyambut ulangtahun kelahiran saya yang ke-20..Alhamdulillah semuanya berjalan lancar..tetapi ramai yang terasa hati sebab saya tidak menjemput mereka..aduh..pening saya..maaf la kawan- kawan ya sebab tak ajak walaupun sebenarnya niat memang nak ajak tapi oleh sebab yang tertentu, niat terpaksa ditangguh..Insyaallah next year..



Sehari selepas itu, hati ini terasa seakan- akan ada sesuatu yang tidak kena saja..tetapi apa ya??..


"Dr. Bukhari, nak mintak tolong sikit..leh tak datang ke rumah kami sekarang..baba duk mengamuk apa ntah..tak tahan dah ni..," kata salah seorang tulang belakang disebalik kejadian..


"em..ada masalah apa??"


"..ntah la..Dr. datang la sini..tension baba duk ngamuk ni..dia cakap 'faturah' [resit] apa ntah.."


Jadi, saya pun bergegas la ke tempat kejadian..kemudian kelihatan adik yang menelefon tadi sedang menunggu di bawah..saya diiring ke atas rumah..tiba- tiba..


"Dr. Bukhari!!! simpan henset..maalish!!! [maaf dalam bahasa 'ammiah mesir]..bush!!! [bunyi air]..haha.."


habis basah kuyup saya dibuatnya..dah la pada waktu itu saya memakai jubah putih dengan berkopiah putih dan memakai sweater..habis 'basah lencun' dibuatnya..


"Allah selamatkan kamu..Allah selamatkan kamu...."


Adeh budak- budak ni..memang nak kena sungguh!!! tapi apa pun, semuanya sangat indah..walaupun baru 3 bulan kami kenal dalam usrah, tak sangka bahawa anak- anak usrah saya dah mampu untuk buat 'kejutan' sebegitu..terima kasih ye anak usrah..ana uhibbukum fillah..


Sambil- sambil kami menjamu selera dengan juadah 'nasi Bukhari, ayam Hanif', kami semua dihiburkan dengan dendangan lagu yang diyanyikan spontan oleh anak usrah saya iaitu Hanif dan Naim.. peristiwa tersebut sangat indah dalam hidup saya..terima kasih ye semua adik- adik usrah tercinta..


[gambar atas; dari belakang (kiri): Hashif, Faizudin Shah, Umar, Zaid, Naim, Faiz Izzudin.. duduk dihadapan (kiri): Syafiq, Safwan, Sobri, Bukhari, Hanif, Mukmin]





"kusangkakan cerah sampai ke petang, rupa- rupanya mendung ditengah hari.."





Tak cukup  hanya dengan simbahan air..pada tanggal 26 dis, satu tarikh yang sangat bersejarah..kerana saya merasakan bahawa sayalah insan yang paling putih di muka bumi ini..seluruh badan saya dipenuhi dengan tepung..


Jikalau 2 hari sebelumnya saya hanya disimbah dengan air..tetapi pada babak kali ini, saya bukan sahaja disimbah dengan air bahkan dibaling dengan tepung..yang paling bestnya, sampai masuk mata la katakan..bayangkanlah betapa pedihnya mata ini..aduhhhh..


Sungguhpun terasa pedih, tapi saya rasakan inilah balasan yang setimpal saya terima kerana sebelum- sebelum ini, saya adalah antara orang yang merancang untuk kenakan ahli usrah yang lain..memang sayalah yang kena sambutan yang paling teruk antara kami semua..tapi tak mengapa..kita tunggu dan lihat siapa mangsa seterusnya..hoho..


Jadi, beginilah ukhwah yang kami bina walaupun baru hanya 3 bulan dan setahun berkenalan..moga- moga Allah memelihara ukhwah ini sehingga ke akhirat nanti..Insyaallah.. 

Doa Rabitah


sesungguhnya Engkau tahu
bahawa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan




kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalanNya
terangilah dengan cahayaMu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami




lapangkanlah dada-dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakkal padaMu
hidupkan dengan makrifatMu
matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah Pelindung dan Pembela

*Kepada anak usrah dan ahli usrah, terima kasih atas segalanya..ANA UHIBBUKUM FILLAH ABADAN ABADA..


Wallahu 'alam..





5 comments:

Unknown said...

ish3..
teruk betul anak usrah buat cam2 kat naqib..
sape dywg..
bia ana jentik cket..
=D

Doktur Syeikhan said...

dia pun sama la..ish3..nak kena ni..hihi

drustfaiz said...

hehehe... dy yg pling byk simbah air ari tu... byk ckp lak... hehehehe....

Anonymous said...

syoknye denga kisah ni..msti bez je kn..bhgia hidup..rmi org syg..

Anonymous said...

hidup mesti seronok kalau kita seronok dengan diri sendiri (bersyukur).

~ aid milad sa'id ~ semoga sentiasa gembira hingga ke syurga