Thursday 24 December 2009

"Sedetik Bersama Seabad Terasa"


Bismillah arRahman arRahim..

Alhamdulillah..Maha Suci Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang terhadap hamba- hambanya..

23 Dis adalah satu tarikh yang mana termaktubnya hari kelahiran saya..semalam merupakan hari yang sangat indah dalam hidup saya walaupun terasa sedikit keletihan..

Pada mulanya, saya tidak bercadang untuk menyambut ulangtahun kelahiran saya tetapi atas desakan kawan- kawan yang "memaksa" saya untuk membelanja mereka, jadi apa salahnya jika saya membelanja bukan setakat mereka, bahkan kawan- kawan dan ahli usrah saya juga..so, save la sikit bajet..[maaf ye..hihi]

Pada petang itu, saya masih lagi berada dalam kelas psikologi dan pada waktu itulah saya berbincang dengan Naim tentang menu apa untuk dijamu pada sambutan malam nanti..lalu terasa lama tidak menyantap "mee kari''..so, kami decide untuk membuat mee kari sebagai menu utama pada malam itu..[teringat mee kari yang mama buat..sedap hingga menjilat sudu]

Jadi, selepas habis kelas psikologi dalam pukul 3.45 ptg, saya, Naim dan Farhan bergegas untuk pergi membeli bahan- bahan masakan..manakala Wan Faiz dan Abdul Hakim pula ke Mahattah untuk membeli k*k..dalam perjalanan, saya menelefon ahli bait yang merupakan tukang masak pada malam itu..

"salam..Hadi..nak mintak tlg ckit.."

"apa dia??"

"em..satgi kalau boleh ana nak buat sambutan birthday kat rumah..so, ana nak lamar tuk jadi tukang masak leh dak??"

"OK ja.."

"so, nak beli apa??"

"enta nak buat menu apa..so beli bahan- bahan tuk tu ja la.."

"ok..baik.."

So, saya pun pergilah ke kedai untuk membeli bahan- bahan untuk memasak..bila masuk ke kedai Baba Yasir, hajat di hati nak beli ayam beku tapi sudah kehabisan stok..so, sebagai gantinya, saya pun beli la tisu..[tiada kaitan pun sebenarnya]..

Kemudian, selepas selesai beli bahan, kami pun memulakan acara memasak mee kari..Ust Mursyid menjaga bahagian potong ayam, Farhan dan Naim bahagian rebus mee manakala saya pula bahagian ajak kawan- kawan untuk datang jamuan..ada sebahagian kawan- kawan yang datang awal tapi tak boleh makan lagi sebab makanan belum terhidang..jadi, acara menyembang mengambil tempat..


Malam itu dirasakan sangat seronok kerana ukhwah yang terbina sejak datang ke Mesir ini semakin kukuh..antara yang hadir pada malam itu ialah ahli usrah, anak usrah, kawan- kawan terdekat dan tidak dilupakan VIP yang turut hadir iaitu dr. Syamsul Bakri (Pengerusi Perubatan Zagazig), ust Hanif ( Pengerusi DPMZ merangkap naqib) dan ust Nik Rosdi (naib Presiden II PMRAM) yang secara kebetulan datang ke Zagazig walaupun niat sebenarnya nak datang sambut birthday saya..hihi..

Acara pada malam itu dimulakan dengan membaca surah al-Fatihah sebagai pembuka majlis yang dipengerusikan oleh dr. Nazirul..kemudian dijemput dr. Syamsul untuk memberikan sedikit ucapan..

"..ana mewakili seluruh pelajar PERUBATAN di Mesir mengucapkan selamat hari lahir..semoga dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur.."

Seterusnya, acara diteruskan dengan ucapan dari ust Nik Rosdi..

"..kalau dr. Syamsul mewakili seluruh pelajar PERUBATAN di Mesir, ana pula mewakili seluruh mahasiswa di Mesir mengucapkan selamat menyambut ulangtahun kelahiran.."

Acara diteruskan lagi dengan ucapan dari ahli bait yang diwakili oleh dr. Irfan Aqli..[ucapan tidak dapat disiarkan dalam blog kerana terlalu ringkas sehinggakan tidak sempat didengari oleh semua yang hadir..hihi]..Kemudian, acara diteruskan dengan ucapan dari birthday boy..

"Alhamdulillah..pertama- tama sekali, marilah kita memnajatkan kesyukuran pada Allah kerana pada malam yang indah ini, dapat lagi kita bertemu dalam majlis yang sederhana ini..apa pun, ana mengucapkan terima kasih kepada kawan- kawan yang sudi datang untuk menghabiskan makanan..act, boleh saja kalau ana nak sambut dengan ahli bait sahaja tetapi kita saja untuk adakan majlis ini untuk kita sama- sama meraptakan lagi ukhwah yang terbina antara kita..kalau kita lihat, antara yang hadir terdiri daripada pelajar tahun 1, 2 dan 4 serta tidak dilupakan dari pelajar- pelajar al-Azhar..moga- moga hubungan ini akan berkekalan..insyaallah..sekali lagi ana mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang membantu..wallahu 'alam.."

Selepas mendengar ucapan dari saya, sampailah ke acara yang paling dinanti- nanti iaitu acara memotong kek..selesai saja saya memotong kek..belum sempat lagi untuk memasukkan kek ke dalam mulut, kek sudah memenuhi muka saya..nasib baik telur yang dibeli tadi sudah habis saya rebus..kalau tidak, semakin dasyatlah muka saya pada malam itu..

Begitulah serba sedikit cebisan kenangan yang terpalit dihati ini..moga- moga ukhwah yang terjalin ini mendapat keredhaan Allah SWT..terima kasih kepada semua yang sudi membantu daripada mula sehinggalah selesai majlis..semoga Allah membalas jasa kalian dengan ganjaran syurgaNya yang tertinggi..

"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karana nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk"
                                                                                                                                        [ali-imran: 103]

Saya juga memohon maaf kepada semua yang tidak sempat untuk saya jemput...Insyaallah jika diberikan peluang dan rezeki yang lebih, Insyaallah saya akan menjemput semua yang mengenali diri ini..

Untuk akhirnya, bersempena ulangtahun kelahiran saya yang ke-20 ini, saya memohon jutaan kemaafan kepada semua sahabat- sahabat yang mengenali diri ini..

Wallahu 'alam..

5 comments:

Syahir Safwan bin Ahmad Suhaimi said...

Tahniah dah bersyukurlah hang tidak berada di Malaysia ketika itu... tidak seperti manusia2 yang lain... haha...

Doktur Syeikhan said...

hihi..depa msti kn truk kan..kat sini pun sama ja..elok sehari selepas besday aku ja, esok tu ja aku kn simbah air dgn anak usrah lak..hoho

UMMU ZIYAD said...

padan muka..kalau kat umah lagi teruk ang kena...

ingatkan ang yang masak..cess tau makan ja..belajar2 la masak

~ khalifah ~ said...

so, tahun ni nak sambut macamana? :D

Anonymous said...

mesti hari ni ada cerita best kan? ceritalah...abang Bukhari kan sporting :)