Thursday 17 December 2009

Maal Hijrah Kembali Lagi..

BismillahirRahmanirRahim..

Alhamdulillahi hamdan kathira, segala puji hanya bagi Allah, Tuhan seluruh alam..selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW kerana berkat perjuangan Baginda, kita dapat menikmati nikmat iman dan islam pada hari ini..

Maal Hijrah kembali lagi..

Sebenarnya, Maal Hijrah memberi peluang kepada kita untuk sama2 mengingati tentang bagaimanakah pengorbanan Nabi Muhammad SAW yang bersusah payah merentasi panas padang pasir, semata- mata untuk membawa dan memastikan bahawa panji Islam terus mekar di seluruh pelusuk dunia..cuba kita bayangkan betapa besarnya kasih sayang dan cinta Baginda terhadap Islam sehinggakan sanggup untuk meningkalkan tanah tumpah darah Baginda demi untuk menegakkan kalimah Laailahaillallah.. Apa yang sedihnya ialah kita pada hari ini langsung tidak mempunyai sensitiviti terhadap agama kita..cuba lihat dan cermin diri kita pada hari ini..kita yang mengaku sebagai seorang Muslim, kita yang mengaku bahawa kitalah yang hendak membawa Islam tetapi LIHATLAH kembali siapakah KITA sebenarnya..benarlah sabda Baginda yg mafhumnya berbunyi:

"Bermula Islam itu asing dan kelak akan kembali asing seperti semula. Maka berbahagialah orang-orang yang asing(orang yang masih melaksanakan amar makruf nahi mungkar) yang tidak banyak kawannya, iaitu orang yang melestarikan sunnahku yang sudah dirosakkan oleh manusia" (Muslim dan Tarmidzi)
"



Oleh kerana itulah, bilamana tibanya awal Muharam, kita disunatkan untuk membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun..

DOA AKHIR TAHUN....

"Bismillaahirrahmaanirraahiim, wa shollalloohu'alaa sayyididinaa muhammaadin wa'alaa aalihi wa shohbihii wa sallama, Alloohumma maa'amiltu fii hadzihis sanati mimmaa nahaitanii'anhu falam atub minhu wa lam tardhohu wa lam tansahu wa hamiltu 'alayya ba'da qudrotika 'uquubati wa da'autanii ilattaubati minhu ba'da jiroo-atii 'alaa ma'shiyatika fa-innii astaghfiruka faghfirlii bifadhlika wa maa'amiltuhu fiiha mimma tardhoohu wa wa'adtanii 'alaihits tsawaba wa as-aluka. Alloohumma yaa kariimu yaadzal jalaali wal ikroomi antaqobbalahu minnii walaa taqtho' rojaa-i minka yaa kiriimu wa shollalloohu 'alaa sayyidinaa muhammadin wa 'alaa aalihi wa shohbihii wa sallama.



[Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau. Wahai Tuhanku, apa yang hamba perbuat sepanjang tahun ini berupa perbuatan perbuatan yang Paduka larang hamba melakukannya, sedangka hamba belum bertaubat dari padanya dan Paduka tidak meridhainya dan tidak melupakannya, dan Padukapun telah menyayangi hamba setelah Padukapun kuasa untuk menyiksa hamba, kemudian Paduka menyeru hamba untuk bertaubat setelah hamba bermaksiat kepada Paduka. Karena itu, hamba mohon ampunan dari Paduka, maka ampunilah hamba dengan Anugerah-Mu.
Dan apa yang telah hamba kerjakan ditahun ini adalah berupa perbuatan yang Paduka ridhai dan Paduka janjikan pahala atasnya, Hamba mohon pada-Mu wahai Tuhanku, Dzat Yang Maha Mulia, yang memiliki Kebesaran dan Kemuliaan, agar Paduka terima amalan hamba dan jangan hendaknya Paduka putuskan harapan hamba dari-Mu, wahai Dzat Yang Maha Mulia. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau]"
***( Doa akhir tahun dibaca waktu Asar, sesudah solat Asar atau sebelum waktu maghrib)



DO'A AWAL TAHUN....

"Bismillaahirohmaanirrohiim . wa shollalloohu 'alaa sayyidinaa muhammadin wa 'alaa aalihi wa shohbihii wa sallama. Allohumma antal abadiyyul qodiimul awwalu wa 'alaa fadhlikal 'adliimi wujuudikal mu'awwali wahaadza'aamunjadiidun qod aqbala nas-alukal 'ishmata fiihi minasysyaithooni wa auli yaa-ihi wa junuudihi wal 'auni 'alaa haadzihil ammaaroti bissuu-i wal istighooli bimaa yuqorribunii ilaika zulfa yaa dzal jallali wal ikroom. wa shollalloohu 'alaa sayyidinaa muhammadin wa 'alaa aalihi wa shohbihii wa sallama."



[Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau.Wahai Tuhanku, Paduka adalah Dzat Yang Maha Kekal, dahulu dan Awal. Hanya denga anugrah dan kemurahan-Mu yang agung, telah datang tahun baru. Di tahun ini kami memohon pemeliharaan-Mu dari Syetan, kekasihnya dan balatentaranya, dan kami memohon pertolongan-Mu atas hawa nafsu yang mengajak kepada kejelekan, dan kami memohon kesibukan dengan perbuatan yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu wahai Dzat yang memiliki kebesaran dan kemuliaan. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau]
Amiin ya robbal 'alamiin...

***(Doa ini dibaca setelah sholat maghrib)


Jadi, marilah kita sama- sama berselawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan memperbanyakkan doa bersempena awal Muharam ini..sepertimana firman Allah dalam surah Ghafir ayat yang ke 60 yang mafhumnya berbunyi:


"Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Ku perkenankan doa permintaanmu"

Wallahu 'alam..

2 comments:

dur said...

semoga tahun baru lebih baik dari tahun2 sebelum ini..
(first commentor)
~_~v

~ khalifah ~ said...

1.semoga bertambah kecintaan kepada Allah dan Rasulullah saw ~ menuju kesempurnaan cinta ~ salam maal hijrah 1433H

2. semoga bertambah semangat mengulang Quran :D

(first wishes in new year 1433H)