Friday 18 December 2009

Hari yang Indah..


Bismillah arRahman arRahim..

Hari ini sungguh menyeronokkan..seperti biasa, selepas solat subuh, saya mulakan hari dengan alunan ayat- ayat suci al-Quran yang sangat indah..kemudian, menyiapkan diri untuk ke Kejohanan Futsal Inter Smart Circle yang dianjurkan oleh Organisasi Perubatan Zagazig..

Hidup secara bermasyarakat di sini sungguh bermakna kerana dapat kenal dengan berbagai ragam makhluk ciptaan Allah..SUBHANALLAH..barulah saya sedar bahawa di dunia ini, sangatlah penting untuk kita bersama- sama dengan kawan- kawan yang lain agar diri kita sentiasa bebas dari segala masalah..

Antara perkara yang menarik dalam kejohanan pada kali ini berbanding kejohanan sebelum- sebelum ini ialah sambil asyik dengan perlawanan futsal antara Smart Circle (SC), semua peserta yang hadir tidak terlepas untuk mengadakan SC..sudah pastinya amat ganjil bilamana orang lain sibuk untuk bermain tetapi ada pula yang berkumpul, bersama- sama bercakap dan memikirkan tentang Islam..

"Ya Allah, Kau teguhkanlah ukhwah di antara kami..amin"

Baru sebentar tadi, kami beramai- ramai sambut birthday seorang sahabat..meriah sungguh sambutan tadi..ada mee goreng, ayam goreng, buah dan yg paling penting sekali of course la KEK..hihi..apa pun thanks la tuan rumah ye sebab sudi jamu kami makan..

Hari ini dah masuk 1 Muharam..so semua orang dah mula pasang azam baru..jadi, saya pun perlu perbaharui azam juga...tp apa ei???

1. saya akan melakukan perkara maaruf dan akan cuba meninggalkan perkara mungkar..
2. saya juga akan cuba untuk mengajak orang lain kepada kebaikan dan mencegah orang lain kepada           kemungkaran
3. mengulang al-Quran sekurang- kurangnya sejuzu' sehari..
4. belajar bersungguh- sungguh untuk mencari ilmu Allah di bumi anbia' ini dan di mana sahaja..
5. saya akan cuba untuk meningkatkan lagi amal ibadah kepada Allah..
6. saya akan terus memperjuangkan agama Allah selagi mana saya mampu..

semuanya INSYAALLAH..saya akan cuba untuk lakukan apa yang telah saya azam sempena tahun baru ini..moga- moga Allah membantu apa yang telah saya azamkan ini.. 

"Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu: Sesungguhnya aku akan mengerjakan ini besok pagi kecuali (dengan menyebut): "Insya Allah". Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya dari pada ini."
                                             

                                                                                                                         [al-Kahfi: 23 &24]


Menurut riwayat, ada beberapa orang Quraisy bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. tentang roh, kisah ashhabul kahfi (penghuni gua) dan kisah Dzulqarnain lalu beliau menjawab, datanglah besok pagi kepadaku agar aku ceritakan tetapi baginda tidak mengucapkan Insya Allah (ertinya jika Allah menghendaki). Apabila sampai besok harinya wahyu terlambat datang untuk menceritakan hal-hal tersebut dan Nabi tidak dapat menjawabnya. Maka turunlah ayat 23-24 di atas, sebagai pelajaran kepada Nabi; Allah mengingatkan pula bilamana Nabi lupa menyebut Insya Allah haruslah segera menyebutkannya kemudian..begitulah juga dengan diri kita yang selalu lupa ini..

Moga- moga Allah sentiasa menurunkan rahmat dan kasih sayangNya kepada kita yang lemah ini..amin.

wallahu 'alam..












1 comment:

~ khalifah ~ said...

apa azam tahun 1433H? citerla... :D